maandag 4 mei 2009

2/5 - Shimano Fietschallenge - Vaals


Vandaag was de afspraak in Vaals. 3landen punt in Nederland. Thuis vertrokken was het nog bewolkt, maar eens aan de grens leek het wel dat ik in het zuiden van Frankrijk zat. Prachtig weer....het beloofde een MTB hoogdag te worden.
Eens aangekomen snel naar de inschrijvingen om vervolgens wat op te warmen. Ik had men camelbag gevuld met 1l + nog een 500ml bidon. Dit zou moeten voorkomen dat ik moet stoppen onderweg. Uiteindelijk bleek dit ook perfecte combinatie te zijn. De start was typisch op z'n Hollands: bijna 1000 man aan de start, veel publiek, veel ambiance....was leuk en het vele publiek langs de kant links en rechts was ook een extra motivatie bij momenten. Ik moest in het voorlaatste startblok vertrekken. Dus het eerste uur was het inhalen, doordat iedereen tegelijkertijd vertrok, was het bij de eerste 2 klimmetjes al serieuze file. Als je op dat moment op de kop zit maak je al direct een gat van verscheidene minuten. Misschien dat ze in de toekomst in blokken van 200 zouden kunnen vertrekken om zulke opstoppingen te vermijden.
De omgeving was geweldig, door het goede weer was het elke klim en elke afdaling volop genieten. We fietsten uitzonderlijk door een natuurgebied waar je normaal gezien met de fiets niet mag komen. De hellingen situeerde zich tussen het niveau van Vlaams Brabant en de Ardennen. Zeker op het einde hadden ze een superzware klim gestoken recht naar de finish. Een beetje de kers op de taart, om ff de benen volledig leeg te trekken mocht dat nog niet het geval geweest zijn. Gevoelsmatig ging het zeer goed, waarschijnlijk doordat ik de eerste 2 uur constant hebben kunnen inhalen. Uiteindelijk aan een groepje blijven plakken waar het tempo net goed lag. Soms kon ik wegrijden, soms moest ik aanklampen. Dit zorgde ervoor, desondanks ik mijn meest pijlen al had verschoten, ik het tempo nog strak kon houden.Ging goed...desondanks het warme weer 22-24 graden, ging het drinken ook prima. Organisatie was super, uitgezonderd de bepijling die niet overal perfect was. 1 keer met een hele groep verkeerd gereden, en 2de keer bij ontbreken van pijl hebben we met groep moeten gokken om in bepaalde richting te rijden, die dan later gelukkig de juiste bleek te zijn. Uiteindelijk geschrokken van het aantal hoogtemeters, 1450 op 60km in deze streek is heel wat. Wil zeggen dat organisatie echt het maximum uit het parcours heeft gehaald. Ik heb volop genoten, volgend jaar zeker terug.

Stats:
Uitslag: 66/540
tijd: 03:01:38
avg km/u: 19,8
avg hrm: 169
km: 60
hm: 1450

1 opmerking:

Frederic Coopman zei

Tnx voor je reactie.
Zaterdag was inderdaad goed in orde, zowel uitpijling als parcours. Zondag daarentegen was het een pak minder qua uitpijling en ben ik met een deel van de kopgroep verkeerd gereden. Gelukkig slechts paar minuten verloren en zaten mijn directe tegenstanders voor combiklassement bij mij. Net als op zaterdag, op de laatste klim mijn combintegenstanders uit het wiel gereden (alhoewel ik niet wist wie mijn tegenstanders waren) en van plaats 4 op zaterdag naar numéro uno op zondag in het combiklassement.