maandag 25 mei 2009

21/5 - Cimes de Waimes


05.15 - na een rusteloze nacht ging mijn alarm af. Waarschijnlijk doordat ik zo had uitgekeken naar deze rit iets te veel stress en zeer slecht geslapen. Vlug naar beneden, al mijn spullen in de auto en een kom musli naar binnen gewerkt. Dan op weg richting Waimes. Onderwege nog een paar pannekoeken naar binnen gewerkt. Om 07.15 aangekomen te Waimes.
Veel te vroeg natuurlijk, maar gemakkelijk voor het parkeren en al de tijd om me rustig klaar te stomen. Vorig jaar had ik 3u45 gereden en mijn doel was om deze tijd te verbeteren.
Bij de inschrijving hing een brief uit dat het parcours wat veranderd was en daardoor 6km langer was als vorig jaar. Dus echt vergelijken gaat al niet. Met mijn startnr terug naar de wagen. Ik was nog ontzettend moe,...ik kon nog gerust een uurtje of twee bijslapen maar het enige wat ik op dat moment kon was rustig naar radio luisteren om de tijd wat te doden.
Na een uurtje mijn fiets beginnen klaar te maken opwarmen en tegen 09.10 naar de startblokken.
Wat een massa volk!...vorig jaar een 500tal deelnemers, dit jaar bijna het dubbel. Organisatie van de start was chaotisch. Blok B was veel te klein en de organisatie kreeg de massa niet mooi in lijn. Ik zelf stond naast startlijn aan blok B en moest me tussen de massa smijten om mee te kunnen starten. We waren vertrokken voor enkele uren moutainbiken bij prachtig weer op een schitterend parcours.
Na enkele kilometers daalden we af in een wei waar in het midden seingevers stonden met bordje slow. Wat gek dacht ik, tot we enkele meters later direct zagen waarom... er lagen in de wei 2 lange stukken betonijzers in een vochtig gedeelte. Deze waren spekglad...ik mag me niet inbeelden hoe je er uit zou zien als je daar gevallen zou hebben tegen die hoge snelheid.
Ze hadden onweer voorspeld vandaag, maar gelukkig bleef het heel de rit droog. Het was wel warm het eerst uur heb ik goed kunnen drinken volgens schema. Aan de eerst bevoorrading, boven aan een lange klim, stonden traditioneel weer enkele muzikanten (mensen in jagerstenue en trompetten) de ambiance er in te houden.
Het klimwerk ging goed en ik kon telkens een tandje zwaarder dan de mensen rond mij zonder al te veel in het rood te gaan.
Aangekomen aan de bevoorrading 2 drinkebussen gevuld en op weg richting de beruchte klim van de skipiste. Overal waren er redelijk veel kijkers langs de kant, wat voor extra motivatie zorgde. Na 2u30 aan skipiste aangekomen. Dit jaar was de aanloop van de skipiste zwaar en de klim van de skipiste zelf liep dit jaar terug mooi onder de lift. Het zwaarste gedeelte dus. Een pak volk boven aan de top. Gemakkelijk bovengeraakt om daar snel 1 drinkebus terug bij te vullen.Vanaf toen is het een beetje misgelopen met het drinken, het was nog een goed uur en ik heb van die drinkebus nog een kwartje gedronken. De laatste 10km voelde ik een opkomende klop van de hamer. Achteraf gezien dat ik de laatste 1u30 niet goed gedronken had. Dom....ook het eten was niet voldoende. Weer een harde leerles voor de volgende rit. De laatste 5km was serieus afgezien...zeker omdat er nog een lang modderig stuk instak. Maar uiteindelijk toch de schade kunnen beperken en aangekomen zonder al te veel plaatsen te verliezen. 3u50min dit voor 6km langer...dus uiteindelijk toch een kwartiertje sneller als vorig jaar ongeveer. Tevreden:.... Met wat meer chance bij start en wat slimmer eet- en drinkgedrag moeten daar nog enkele minuten afkunnen, wat me dan in top100 zet.
Chapeau voor de organisatie. De start kon beter, maar voor de rest was alles aanwezig voor 1 van de beste van het seizoen!

Stats:
Uitslag: 127/948
tijd: 03:50:49
avg km/u: 20,1
avg hrm: 173
km: 77,3
hm: 1445

Geen opmerkingen: