maandag 20 april 2009

19/4 - La Trace D'hez - Tangissart

Mooi weer en veel zin om te biken. Goede ingredienten om te starten in een chronorit.
Deze rit lag nog vers in het geheugen. Vooral om het feit dat het vorig jaar de eerste droge rit van het seizoen was. Al goed dat het dit jaar al een pak beter weer is geweest.
De heenrit had ik een beetje onderschat dus was de opwarming superkort en was het achteraan in het pak vertrekken. 08.30u - en we vertrokken net zoals vorig jaar met een stevig klim om daarna de modderige velden in te duiken. Op een redelijk vlak stuk was er ineens een strook van 20m met veel modder. Terugschakelen geblazen....daarna een korte klim...waarschijnlijk toen een chainsuck gehad en daar mijn ketting alles behalve goed lag (vanvoor groot blad, vanachter te klein --> ketting diagonaal) werd het uiterste gevraagd van mijn XO derailleur. De derailleur is een medium cage, als ik met niet vergis heeft die iets minder speelruimte voor zulke schakelbewegingen. Enfin....ik denk dat dat de oorzaak was in combinatie met de vele modder en chainsuck. En inderdaad ipv het gekende tractor geluid wanneer ketting mee gaat door de modder een droge lichte krak en men derailleur pad brak af.
Dan te weten dat ik meestal een reservepad bij heb....uitgezonderd vandaag natuurlijk.

Gedaan met biken....en terug naar de start gewandeld. Achteraf thuis de pad kunnen vervangen en mijn derailleur schakelde nog. Alhoewel de ketting of iets anders nen serieuze trek heeft gekregen. Fiets binnendoen dus.


Een nederige les om better op te letten met het schakelen. Had ik vooraan naar het middenblad geschakeld had dit misschien niet gebeurd. Of misschien had een long cage dit wel kunnen hebben...allemaal vijgen na pasen :-) en die uitspraak klopt bijna letterlijk.


Thuis gekomen met hardtail uit de stal gehaald en nog een uurtje ABloc gaan rijden om mijn frustratie weg te fietsen.


Uiteindelijk kan ik me troosten dat deze rit niet meetelde voor zoenk klassement. Toch spijtig...

Stats:
Uitslag: DNF



Geen opmerkingen: