maandag 15 juni 2009

14/6 - Raid des Hautes Fagnes


De zwaarste marathon van Belgie. Zo is hij bekend of liever berucht bij menig biker. En dat is ie ook. Het parcours is zo uitgetekend dat er weinig tot geen recuperatie in zit. Het is inmiddels een jaar geleden dat ik hier de 115km heb gereden. Klop van de hamer toen en afgezien (zie blogverslag vorig jaar).Daar ik dit jaar meer voor de middellange afstand kies en wil voorkomen dat ik nog niet voldoende gerecupereerd ben voor de volgende grote afspraak, had ik vandaag bewust gekozen voor de 65km.

Om 06uur de wekker gezet en na een stevig ontbijt richting zonnig Malmedy. Goed weer is altijd een goed basis-ingredient voor een massa volk. Vandaag ook bijna 1500 deelnemers versprijd over de 3 afstanden. Mijn broer en een paar vrienden gingen vandaag ook meerijden voor de 65km. Zij stonden in het eerste startvak. Ik stond in het 2de startvak en kon vertrekken om 10.10u.
Het was warm...sommige stevige klims lagen in de volle zon en daar was het serieus zweten. Slechts 1 Boodschap: drinken ...drinken....drinken. Ook deze keer vertrokken met camelbag en SIS gellekes. Op het einde van rit beetje last van krampen in darmen, maar overall ging drinken en eten prima. Volgende keer misschien toch wat vast voedsel afwisselen met gels.
Vlak na de start begin je direct aan een lange stevige klim van bijna 3km. Gevolgd door een korte afdaling om dan terug te beginnen aan een klim van enkele kilometers. Van een goede opwarming gesproken. Velen onderschatten deze eerste kilometers en moeten hier later tijdens de rit voor boeten.
De organisatie doet elk jaar serieus de moeite om toestemming te krijgen van gemeente/boswachters etc... zodat we door natuurgebieden/prive stukken etc... mogen rijden. Het was wederom genieten en afzien tegelijkertijd!!
Technische afdalingen waar de remmen van je fiets voluit getest werden. Niet remmen, te veel of te weinig, eindigt sowieso met valpartij. Daarnaast stevige klims waar je regelmatig moet proberen te consolideren zonder al te veel snelheid te verliezen.
Ik was blij dat ik met mijn Mountain King banden reed. Deze zijn toch een pak lekbestendiger dan racing ralphs.
De eerste kilometers veel bikers kunnen passeren. Het ging goed,... mijn doel was top 50 en dat is goed gelukt.
27ste algemeen en 14de in mijn categorie. Mooie prestatie voor mij, zeker op de "zwaarste" marathon van Belgie.

Nu een weekje fiets aan de haak en dan trainen naar superdolomiti toe. Met op 28 juni de Ardennaise als test hoe het met de conditie zit.



Stats:
Uitslag: 27/595
tijd: 03:44:12
avg km/u: 18,3
avg hrm: 166
km: 68,4
hm: 1775

Geen opmerkingen: